Rutes, parcs i cova

Ruta del Castell (SL V-60):

Aquest recorregut pot fer-se en dos sentits. El que es descriu seguidament comença des del Parc del Calvari. Este parc ha sigut des de sempre una zona de d'esplai per als veïns del poble.

Baixarem pel camí empedrat que descendeix cap al poble, d'on es poden començar a observar les antigues muralles que protegien el Rafalí, antic poblat del que va començar a nàixer el poble de la Font d’en Carròs. Al final de la baixada empedrada es troba el carrer del Calvari, des d’allí comença endinsant-se per cultius de garrofers i oliveres l'antiga senda del castell. Seguirem la senyalització de les marques, passant per alguns trams asfaltats amb formigó que dona servei a algunes cases.

Arribarem a un punt en què la senda desapareix per complet i eixirem a un camí ample de formigó, que seguirem per la seua esquerre durant uns 30 metres. A l'altura d 'una torreta de llum metàl•lica, la senda continua entrant de nou a un camí de terra, estret, que comença amb poca pendent però que anirà escalonant-se i prenent una forta inclinació.

Arribarem a la part mes alta d'aquest tram, a un altra torreta de llum. Continuarem per l'esquerre per una baixada suau i amb una bonica vista de la mar mediterrani. Creuarem el barranc de l'Algepsar i començarem de nou a pujar, rodant unes basses metàl•liques d'aigua. Arribem a un camí pla, que ens portarà fins als peus del Castell del Rebollet. Per arribar a castell prendrem el camí de l'esquerre, sota les seues muralles, per entrar al castell per la porta de la torre. Ací dalt podem disfrutar de bones vistes, descobrir i escodrinyar les ruïnes del castell, rodejades per antics cultius d'olivera i cobertes de grans mates de taperots. Per continuar cap al Tossal Gros tornarem de nou al camí d'abans, i a uns 30 metres trobarem un poste de seguiment que ens indicarà una senda que s'endinsa per dins dels cultius de muntanya i que va prenent altura.

Arribem a un barranc on s'ha instal•la’t una linea de llum soterrada, aprofitarem el formigó per a superar el desnivell i arribar a un carrer de la urbanització. Seguint senyals pels carrers asfaltats arribarem al final d'un carrer de la urbanització i ens endinsarem de nou a la muntanya. El camí que queda continuarà íntegrament per dins de la muntanya, bancals de garrofer, marges de pedra seca, pinedes de pi blanc i matolls .... Tot serà costera avall l, per un vell camí de propietats recuperat. Passarem per la Planeta, la muntanyeta blanca i el racó de la Muriona, on es troben en les seues proximitats dos coves de difícil accés: la del Mosquit i la de l'Angel, les dos, a prop de la preciosa senda de la Muriona. Seguint les marques de pintura i creuant la canonada del canal alt arribarem al Parc del Calvari per poder descansar i recuperar-nos del bonic traçat que hem acabat de realitzar.

Ruta del Assagadors i les Covatelles( PR- CV 347):

Aquesta ruta de caràcter totalment forestal. s'endinsa al cor del barranc de l'Arrullador creuant espesses pinedes i passant pel paratge de la Mola.

La ruta s'inicia al parc del Cementiri, localitzat al sud-est de la Població. Des d'ací prenem el sentit cap al cementiri. Creuarem el barranc de les Fontanelles sense utilitzar el pont. Una volta creuat començarem a pujar una costera de formigó i a pocs metres, quan el camí de formigó gira a l'esquerre, prenem el sender que ens indica la senyalització. Caminarem costera amunt, entre bancals de tarongers i oliveres fins arribar a la canal alta. Creuem la canal per una llosa de formigó i reprendrem la senda cap amunt, ara ja entre bancals de seca envaïts pel pi blanc, La senda ara no té perduda, ens enfila costera amunt fent ziga-zaga fins que ens porta al paratge de la Mola, on intentarem localitzar a mà esquerre de la ruta una immensa pedra amb forma de mola de molí. Reprenent el pas per la ruta el sender continua pujant i ens porta a diferents encreuaments que deriven la ruta, El primer, cap al cim del Catí i uns 100 metres mes endavant el que ens porta pel camí de l’estepar cap a l'Assagador de Covatelles. Nosaltres seguirem la ruta fins al cim de Covatelles, seguint per l‘esquerre en l‘últim encreuament esmentat. Des d'ací fins al cim tot és costera amunt i pràcticament no hi ha mes que vegetació arbustiva, el paisatge comença a obrir-se, i en 35 minuts estarem al cim gaudint d'espectaculars panoràmiques de tota la costa mediterrània, des de Cullera fins al Cap de Sant Antoni, el Montgó... i cap a l’interior podrem observar, La Safor, el Benicadell, el Monduver i la Serra Grossa.

Per tornar cap al poble ho farem seguint per I'Assagador de Covatelles, en sentit oest, mirant a la Serra de la Safor, Anirem baixant suaument fins a l'encreuament on arriba la senda de l'Estepar, Prop d'aquest encreuament trobaren un casup construït amb pedra queservia com a refugi als pastors en cas de pluja, Seguint la ruta entrarem en l'assagador de Covatelles, un fantàstic passadís de pedra per on passaven els ramats d'ovelles. L•assagador finalitza en la fita dels tres termes; Oliva, Villalonga i La Font, on un piló de pedra localitza aquest punt. Prenem el tallafoc per la dreta i baixarem un tram fins a localitzar, també a ma dreta, el cami dels Jugadors, Seguirem descendint per un sender definit entre murets de pedra entre les pinedes i bancals de pedra, Arribarem a creuar el barranc de l'Arrullador i pujarem uns metres de solana fins a l'encreuament del camí del Catí que porta al cim del mateix nom, Seguirem per la ruta descendint fins que creuem ara el barranc de l'Estudiant fins que nou arribem a un altre encreuament, el camí de l'Assagador, que també ens enfila fins al cim del Cati. Seguim baixant per la nostra ruta i arribem al Parc de la Plana, Ara sols queda baixar al poble i travessar-lo per arribar al punt on començarem la ruta, al Parc del Cementiri.

Ruta de l’Horta i els molins:

Esta ruta pot realitzar-se amb bicicleta o caminant pels camins rurals del municipi, entre els camps de tarongers. La ruta s'encreua amb els canals d'origen àrab que portaven l'aigua als camps i als molins d'aigua. Alguns d'estos edificis han estat rehabilitats per al seu ús turístic com és el cas del Molí Canyisset, altres han desaparegut en la seua totalitat (el Molí Primer o el Molí Roig) i alguns es conserven encara després de molts anys en desús (el Molí Boleda, el Molí de l'Arròs o el Molí de la Foia)

Ruta dels Plafons Ceràmics

La història dels plafons devocionals al carrer comença cap a la segona meitat del segle XVIH. Tres segles d’història. Les imatges dels plafons són el reflex de la cultura popular d’un moment històric, polític i religiós.

Molts dels plafons s’han perdut al llarg dels anys i esperem que la gent prenga consciència i fem el possible per conservar els plafons ceràmics als nostres pobles.

La tradició dels plafons ceràmics per a la celebració del sant titular del carrer, el record d’algun esdeveniment notable, l’agraïment del favor concedit pel sant als veïns... és una tradició genuïna de la Comunitat Valenciana.

La Font d’en Carròs presenta una de les majors densitats de plafons devocionals per habitant en comparació als altres pobles de la Comunitat Valenciana. Són més de 40 plafons que es conserven avui en dia a les façanes de les cases i alguns a l’interior. La major part dels plafons són d’autor desconegut.

Respecte als plafons de la segona meitat s. XIX, s’apunta la procedència de la antiga Fàbrica del Pilar de La Font d’en Carròs (1860), doncs fóra de la localitat, hi ha plafons que duen la signatura d`aquesta fàbrica de taulelleria ceràmica, si bé aquest segell no apareix als plafons del propi poble. Pel que fals plafons d’aquesta etapa cronològica, cal dir que, de vegades, les orles o sanefes dels plafons si estan formades per taulells de la fàbrica del Pilar.

D’altra banda, si apareix en alguns plafons la inclusió del nom de la persona que ha fet el seu encàrrec.

Els models que segueixen els artesans són col•leccions de xilografies (per exemple, de la Reial Acadèmia de Sant Carles ) i estampes molt populars de l’època; també còpies d’escultures o pintures conegudes de pintors famosos. Destaca la repetició de la figura de Sant Vicent Ferrer, objecte d`una especial devoció i tradició antiga, tal vegada arran de què la seua padrina va ser la noble Ramoneta Carròs de  Vilaragut, Vl senyora de Rebollet i la Font.

En aquesta ruta dels plafons devocionals hem inclòs en la selecció tant els mes antics com algun més actual, però significatiu en la cultura del poble.

Parc de La Plana

La Plana consta una superfície de 23.000 m2, 15.000 dels quals, per mitjà d'un projecte de Taller d'Ocupació es va condicionar el que era una antiga sendera de gran amplitud. Es van instal·lar taules, bancs, paellers, jocs infantils, aigua potable, llum i servicis. La zona es va repoblar amb una gran varietat d'arbres autòctons això fa que siga un lloc propici per a contactar amb la naturalesa. Pròxim al es troba el polisportiu municipal que compta amb instal·lacions esportives com: pista de tenis, frontó, camp de futbol i una piscina pública descoberta així com vestidors i dutxes.

Des d'este parc inicien les rutes turístiques que estan en projecte: “La ruta dels Covatelles” i “La ruta de l'horta i els molins”.

Parc del Calvari.

El Calvari és una partida que es troba, en la zona alta del nucli vell. Esta condicionada com a zona verda i espai de recreació, amb plantes autòctones, aigua potable, taules, bancs, paellers i parc infantil. Per la seua situació elevada es poden apreciar paisatges esplèndids. És una zona de recreació, ideal per a passar un dia d'autèntic descans i contacte directe amb la naturalesa.

En l'entrada de la dita zona s'han instal·lat casetes del Viacrucis, a fi de recuperar el que d'antany existia, el viacrucis de la setmana santa i que va donar el nom a la dita zona.

Des d'este parc s'inicia la senda circular SL V-60 que fa possible visitar el Castell del Rebollet. Un recorregut d'uns 45 minuts, amb magnífiques vistes al mar mediterrani, que fan d'això un passeig agradable.

Parc Tirant i Carmesina.

Dins de la nova zona d'eixample Nord, es reserve una gran illa com a zona d'ús pública, on es construïx el dit parc. Compta amb zones enjardinades, parc infantil, pista esportiva i escenari per a espectacles a l'aire lliure.

Parc Infantil Final C/ Sts. Abdó i Senén.

És un xicotet parc situat en la part sud-est de la població. És una zona de gran arbratge, amb bancs, mobiliari infantil i font d'aigua, sense cap particularitat mes que ser l'inici d'una altra de les rutes mes importants del nostre municipi “Ruta de l'Estepar-Fontanelles”

Parc de la Muralla

El parc es troba en el complex arquitectònic anomenat per la toponímia urbana com a Rafalí o Portal Roig, el trobem al sud-est del nucli urbà de la Font d’en Carròs.

L’anàlisi evolutiva de la seua arquitectura permet endinsar-nos en la topografia urbana i en la història dels primers segles de vida de la Font d’en Carròs, així com relacionar-la amb alguns dels personatges més emblemàtics, lligats als llinatges dels Carròs i, sobre tot, dels Centelles.

El conjunt fortificat del Portal Roig i el Rafalí, al nucli urbà de la Font d’en Carròs, és un dels béns patrimonials més destacats del municipi. Les muralles gaudeixen de la consideració de Bé d’Interès Cultural –B. I. C.- Un bé històric que, amb un pla de gestió escaient, en diàleg amb el temple, església dedicada a sant Antoní, i amb el gloriós castell del Rebollet, creen una atractiva proposta a la comarca per a conèixer el seu i nostre passat medieval.

L’ajuntament de la Font d’en Carròs va iniciar un interessant procés, orientat a revalorar aquest bé patrimonial, per a convertir-lo com a parc.

La Sima Blanca (Cova del Mosquit)

Coordenades UTM: 30S YJ 465112 Alt.: 140 m.

Cavitat de formació majoritàriament tectònica, és a dir, a causa d’un plegament en el sòl s’ha format un clavill que arriba fins a grans profunditats, en aquest cas la seua formació també és alterada per l’aigua.

La boca d’entrada es troba no molt lluny del poble, es pot arribar fins a ella mitjançant la senda que comença en el Parc del Calvari i continuant per ella uns 15-20 minuts fins a desviar-se a l'entrada. L'entrada té uns escassos 50 centímetres de diàmetre i dona accés a un pou acampanat d’uns 20 metres la qual cosa fa imprescindible l’ús de cordes i equipament especialitzat. Dins podem trobar diferents sales de les quals es continua accedint per pous verticals, al fons de la cavitat es troba un aqüífer subterrani de gran nivell piezomètric.
Cal remarcar que la seua exploració s'ha de fer a càrrec de gent especialitzada i amb coneixements de espeleologia.

Per a mes informació visiteu: